Algemene absintdiscussie

uit de krant

Bop (04/03/08 om 09:22:08):

http://www.bndestem.nl/regio/ettenleur/2882091/Absint-met-beeltenis-van-Van-Gogh.ece?startshow=null&startSlide=null

<<
Absint met beeltenis van Van Gogh
------------------------------------------
donderdag 27 maart 2008 | 08:20


27 mrt 2008, 08:13 - ETTEN-LEUR - De Stichting Vincent van Gogh en restaurant De Zwaan introduceren morgen bij de start van het Van Gogh- weekend speciale absintflesjes van de schilder.

Er komen honderd flesjes in omloop, bedoeld als relatiegeschenk. "We hebben immers geen vergunning om drank te verkopen", zegt Pierre van Damme, woordvoerder van de stichting. Op vijftig flesjes komt een portret van de kunstenaar. Op de andere vijftig een afbeelding van het schilderij 'Glas Absint en een Karaf', in 1887 geschilderd door Van Gogh.

Absint werd in de negentiende eeuw vooral populair onder kunstenaars die het de bijnaam De Groene Fee gaven. Het drankje zou een belangrijke bron van artistieke inspiratie zijn. Ook Van Gogh zou zich regelmatig tegoed hebben gedaan aan het drankje. >>

 

Stijn - Huis Absinthia (04/03/08 om 10:38:46):

Doet me denken aan een merk...

 

Zenzero (04/03/08 om 23:02:25):

Maar ondanks het feit dat men had kunnen weten wat echte absint is, gezien een geleende omschrijving over
de kunst van het absint schenken

Niet alleen was zodoende de absint absent, maar ook enige kennis op dit gebied gezien deze vreemde keuze.



Jammer, heel jammer zelfs, sommige individuen zijn ècht hardleers.


 

Helfrich (04/03/08 om 23:27:40):

Vrij veel individuen zijn hardleers, ja. Sterker nog, de massa is hardleers. Nu schenken ze Absente en Tabu als het spul dat Van Gogh gedronken zou hebben en brengen dat als de "herintroductie" van de absint.

 

Helfrich (04/03/08 om 23:32:50):

Wel grappig dat ik destijds nog een metrische vertaling van dat gedicht heb weten te produceren. Niet echt briljant, maar ook niet slecht.

En dat ze dat dan toepassen op dat bocht.

 

Zenzero (04/03/08 om 23:41:44):

Zoals ik al eerder zei, jammer, heel jammer!

 

Helfrich (04/04/08 om 00:09:27):

Wat je zegt: jammer, heel jammer.

 

Zenzero (04/04/08 om 02:21:26):

Eerlijk gezegd, interesseert het me helemaal geen ene reet, maar wie geeft daar tegenwoordig nog wat om?

Best jammer en als je het mij zou vragen, zou ik zeggen; jammer, heel erg jammer - had ik al gezegd meen ik. -

Laat ze die bocht maar zuipen, des te eerder zijn we er van af.

Ik geloof het allemaal wel.

 

Zenzero (04/04/08 om 02:27:43):

En flauw is het ook nog eens, om het in kleine flesjes weg te geven, tevens  jammer.

Antivries weggeven, en dat terwijl het lente wordt,

Het zelfde als iemand worst geven en daarna vragen of dat ie worst lust.

En als de vraag vervolgens met 'neen' beantwoord wordt opmerken dat dat dan héél jammer is...

 

Stijn - Huis Absinthia (04/04/08 om 08:40:16):

Men moet natuurlijk ergens mee beginnen nietwaar... Eén van de eerste 'absint' die ik geproefd heb was onder andere Absente en Versinthe. Gelukkig gaf ik men zoektocht naar the real thing toen nog niet op  ;D

 

Helfrich (04/04/08 om 09:55:22):

Same here.

 

Bop (04/04/08 om 09:58:34):

Stijn - Huis Absinthia schreef:

Men moet natuurlijk ergens mee beginnen nietwaar... Eén van de eerste 'absint' die ik geproefd heb was onder andere Absente en Versinthe. Gelukkig gaf ik men zoektocht naar the real thing toen nog niet op  ;D


Zou je de witte versinthe absint kunnen noemen?

 

Stijn - Huis Absinthia (04/04/08 om 13:30:03):

Hm als je weet dat Versinthe tot eind 2000 verkocht werd als 'Anis Amer', en daarna plots als absinthe, na toevoeging van een paar zaken... De Versinthe Blanche heb ik (nog) niet geprobeerd, maar 't is eveneens een Amer. Is het absinthe? ...  :)

 

Zenzero (04/04/08 om 16:36:38):

Zenzero schreef:

Ach als dat je eerste absint was, moet je hem gewoon bewaren en als voorbeeld gebruiken of gewoon als referentie van wat niets met absint te maken heeft. Ik heb de eerste fles die ik kreeg hier ook nog staan, 'n pisang ambon groene absinthe Vincent (Oostenrijk) - helemaal geen absint overigens -
De Apsinthion die ik zelf kocht, heb ik ongeopend weer weg gegeven.


Met 'n meer actuele opmerking van dergelijke strekking, zou ik alleen mezelf maar herhaald hebben.

Ik moet wel zeggen dat jij - Stijn – ’n dosis relativeringsvermogen bezit en zodoende de dingen benaderd vanuit ’n positief perspectief.

 

Helfrich (04/04/08 om 17:01:57):

Versinthe La Blanche wijkt dermate af van wat we als absint kennen dat ik geneigd ben het niet zo te noemen, maar het is wel een gedistilleerd product dat alsem, anijs en venkel bevat, dus in die zin het wel degelijk absint.

Het is trouwens het enige gedistilleerde product van die liquoristerie. Ze distilleren onder vacuüm en dus bij een zeer lage temperatuur, om hitteëffecten te vermijden, wat nogal uitzonderlijk is bij de absintproductie.

Versinthe ontbeert een vol alsemaroma, maar dat zul je ook vergeefs zoeken in andere producten die zich in het schemergebied bevinden van wat wel en niet echte absint is, zoals Libertine 55 / La Charlotte.

Ik vind Versinthe La Blanche een redelijk aangename anijsdrank, die iets van de Provençaalse garrigue in zich heeft.

 

Stijn - Huis Absinthia (04/04/08 om 20:45:31):

Bedankt Zenzero voor het complimentje, ik probeer inderdaad alles wat positief te bekijken (al lukt me dat niet altijd, en beter met een glas op)

Ik meen me te herinneren dat ik de Versinthe heel erg snoepachtig vond. Gezien ik graag dropjes en anijssnoepjes lust vond ik dat niet zo erg  :D

 

Zenzero (04/04/08 om 21:26:08):

Ik heb vorig jaar een set voor iemand gekocht bij Overmars in A'dam, te weten de Versinthe en de Versinthe la blanche met 'n lepeltje erbij, inmiddels staan de beide flesjes weer bij me thuis inclusief lepel.

De Versinthe van de likeuristen uit de provincie smaakt bitter als een maceraat, maar dan gefilterd, de La blanche daarentegen zou qua samenstelling zo bij Lemercier vandaan kunnen komen, of andersom, met een, zo als ik later vernam, artificieel aandoend alsem, anijs, venkel, hardener, aceton smaakje.

Maar bij gelegenheid, mag je er wel 'n glaasje van proeven hoor ;D

 

Helfrich (04/04/08 om 23:17:54):

Ik zou toch verwachten dat zo'n "Stichting Vincent van Gogh in Etten" geneigd is om onder de oppervlakte te kijken en enig onderzoek te doen. Dan schuimen ze deze site af, jatten een vertaling (met bronvermelding, netjes), steken verder niets op en schenken Absente en Tabu. Ik geloof toch dat ik daar een beetje verdrietig van word.

 

Zenzero (04/05/08 om 00:44:40):

Een gemiste kans. Jammer, heel erg jammer.

 

Helfrich (04/05/08 om 00:52:22):

Onwaarschijnlijk jammer. Sjezus, wat is dit een jammere aangelegenheid.

 

Zenzero (04/05/08 om 16:33:51):

Jammer genoeg bejammerenswaardig en bovendien een jammerlijk mislukte poging van de initiators, om op deze manier de absint te herintroduceren.

Laat dat duidelijk zijn.

Bedoelde je nu Jezus, of Jebus??

 

Helfrich (04/05/08 om 16:47:26):

Sjivus, de vruchtbare zonder kruis.

 

Zenzero (04/05/08 om 17:28:48):

Holy crap!

 

Zenzero (04/10/08 om 00:34:33):

Zenzero schreef:

Een gemiste kans. Jammer, heel erg jammer.


Ik zie dat je ondanks al je geleuter, geratel en getetter over mijn taalgebruik en ego, dat al dan niet druipt van mukeuze taalexcrementen en andere lekkernijen, toch een van mijn gebezigde uitdrukkingen hebt weten toe te passen.

[b][color=Brown]Herintroductie van de Ersatz[/color][/b]
8 april 2008 - Stichting Van Gogh in Etten besloot absint te serveren tijdens het Van Gogh-weekend dat eind maart plaatsvond. Daarbij werden enkele bekende voorgesuikerde namaakproducten gepresenteerd als het spul dat Vincent van Gogh gedronken zou hebben. Een gemiste kans.

Dus hartelijk dank voor deze blijk van waardering.

 

Helfrich (04/10/08 om 00:36:50):

Kijk, daar maak je eindelijk een punt. Het is namelijk een gemiste kans.

 

Zenzero (04/10/08 om 00:57:39):

*Ha ha ha* bijna grappig

 

Algemene absintdiscussie